راهنمای انواع موتور سیکلت های شهری و مناسب پیک موتوری – وبلاگ تپسی

تاریخچه موتور سیکلت در ایران به سالهای دهه 20 شمسی بازمیگردد. بنابراین بار الکتریکی ذاتا مربوط به بار مکانیکی است. بنابراین بهتر است پیش از خرید، با مقایسه دقیق و استعلام قیمت معتبرترین شرکتهای بیمه، از انتخاب بهترین بیمه موتور اطمینان حاصل کرد. در حقیقت از اواسط قرن نوزدهم دوچرخه های بخار توسط افراد مختلف ساخته شدند. استفاده از رگلاتور تنظیم کننده جهت شتابگیری آرام در مدار میدان استاتور نیز از ویژگی های این نوع موتور به شمار می رود. پس از تکیمل مدارک، ظرف مدت 48 ساعت فرآیند ثبت نام شما تکیمل شده و میتوانید کار خود را به عنوان پیک موتوری در تپسی آغاز کنید. اعتماد به نفس داشته باشید و مهمتر از همه، هیجان خود را کنترل کنید. در هنگام پر کردن حتماً مخزن را به آرامی پر کنید تا از ریخت و پاشیدن جلوگیری شود. موتورسیکلت نسبت به خودرو لوازم کمتری دارد ، تعدادی از اصلی ترین قطعات موتور سیکلت سیلندر ، لاسیتک و تیوپ ، توپی چرخ عقب ، اگزوز ، صفحه کلاچ ، باتری ، بوبین برق موتور ، کیلومتر ، زنجیر و است و سایر قطعات آن کوچک هستند و یا مثل بوق موتور، لوازم جانبی موتور سیکلت اند.

طبق قوانین بیمه موتورسیکلت، اگر راکب موتورسیکلت مقصر در تصادف فاقد گواهی نامه باشد، بیمه گر خسارت زیاندیده را بدون قید و شرط پرداخت می کند ولی استرداد مبلغ خسارت به بیمه گر توسط راکب مقصر الزامی است و در شرایطی که تصادف یا حادثه منجر به خسارت جانی و پرداخت دیه گردد، پرداخت دیده از طرف بیمهگر غیرممکن است زیرا برحسب ماده 3 قانون بیمه موتورسیکلت، شرایط پرداخت دیه به راننده مقصر، داشتن گواهینامه متناسب با وسیله نقلیه است. قفس سنجابی نام خود را از شکل خود میگیرد – حلقهای در هر دو طرف روتور، با میلههایی در طول روتور که به حلقهها متصل اند. بر خلاف موتورهای AC، موتورهای یونیورسال به راحتی میتوانند از یک دور در هر سیکل جریان برق تجاوز کنند. مزیت موتورهای یونیورسال این است که میتوان تغذیه AC را روی موتورهایی که دارای مشخصههای نوعی از موتورهای DC هستند به کار برد، خصوصاً اینکه این موتورها دارای گشتاور راه اندازی بسیار بالا و طراحی بسیار فشرده در سرعتهای بالا هستند.

تمامی موارد بدنه و یا تمامی موتور از قبل ساخته شده و در این فروشگاهها قرار داده شده است. این امر به ویژه اگر مدار نیمه هادی برای کنترل سرعت متغیر نیز مورد استفاده قرار گیرد، بسیار مناسب است. کنترل سرعت پیوسته یک موتور یونیورسال با تغذیه AC به راحتی با استفاده از یک مدار تریستوری انجام میشود، در حالی که کنترل سرعت پلهای با استفاده از چندین تپ روی «کویل» (coil) میدان انجام میشود. علاوه بر این، یک موتور قفس سنجابی قفل شده (یا دارای اضافه بار) که استارت میشود جریانی میکشد که فقط با مقاومت مدار محدود میشود. اکثریت وسیع جریانهای روتور از طریق میلههای مسی یا آلومینیومی به جای ورقههای با مقاومت بالا و لاکها جریان مییابند. اخذ بیمه شخص ثالث برای موتور سیکلت نیز مانند خودرو از نظر قانون اجباریست، اما بر خلاف خودرو طبق آمار سال ۹۸ حدود ۸۰٪ از مالکان موتورسیکلت این بیمه را برای موتور خود تهیه نمیکنند. بیمه بدنه خودرو نیز خساراتی از جمله آتشسوزی خودرو، سرقت و مواردی دیگر را شامل میشود. اما پس از جنگ ، آنها به سمت مدلهای معمولی روی آوردند. قیمت یکی از فاکتورهای مهم در خرید است موتور ویبره ایرانی به دلیل قیمت مناسب نسبت به نمونه های مشابه خارجی می توانند گزینه بهتری باشند.

هنگامی که موتور به نزدیکی سرعت بهره برداری طراحی شده (تقریبا ۷۵٪ سرعت نامی) میرسد، کلید گریز از مرکز فعال میشود، اتصالات را باز میکند و سیم پیچی راه اندازی را از منبع تغذیه جدا میکند. در شکل زیر استاتور و سیم پیچی آن نشان داده شده است. در شکلهای زیر دو نمونه روتور قفسه سنجابی و سیم پیچی شده نشان داده شده است. در شکل زیر یک موتور القایی AC سه فاز با روتور قفسه سنجابی نشان داده شده است. در شکل زیر نمونهای از یک موتور یونیورسال نشاده داده است. دو نوع روتور مورد استفاده در موتور القایی وجود دارد و در ادامه به شکل مفصلی به آنها خواهیم پرداخت. موتورهای تولیدی بسیار کم صدا بوده و حرکت بسیار نرم و بدون لرزشی دارد. همچنین لوکوموتیوهایی که دارای موتورهای یونیورسال هستند قادرند در راه آهنهای نسل سوم که تغذیه DC دارند حرکت کنند. «پروفسور پوچل» (Professor Poeschel) ، استادش، اظهار داشت که او به ساخت یک ماشین حرکت دائمی نزدیک میشود. در عمل، موتور قفس سنجابی ممکن است به عنوان یک ترانسفورماتور با «ثانویه دورانی» (rotating secondary) مشاهده شود – هنگامی که روتور هم زمان (سنکرون) با میدان مغناطیسی نمیچرخد، جریانهای بزرگ روتور ایجاد میشوند؛ جریانهای بزرگ روتور، روتور را مغناطیسی میکنند و با اثر متقابل با میدان مغناطیسی استاتور باعث میشوند روتور به سنکرون شدن با میدان استاتور نزدیک شود.

دیدگاهتان را بنویسید