موتور تختهگاز میرود/ افزایش ۱۰ تا ۱۲ برابری موتور طی ۴ سال – قدس آنلاین

این نوع موتور الکتریکی مزایای متعددی نسبت به موتورهای معمولی دارد که میتوان به این موارد اشاره کرد: در مقایسه با فنهای AC با استفاده از موتورهای قطب چاک دار، بسیار کارآمد هستند. این موتورها همچنین در اسباب بازیها و در خودروها به عنوان موتورهای کمکی برای تنظیم صندلی، پنجرههای برقی، «سقف متحرک» (sunroof)، تنظیم آینه، موتورهای دمنده، فنهای خنک کننده «موتور احتراق داخلی» (engine) و مانند این موارد استفاده میشود. یک کلاس خاص کنترلرهای موتور DC بدون جاروبک از «فیدبک یا پسخورد» (feedback) از طریق اتصالات فاز اصلی به جای سنسورهای اثر هال برای مشخص کردن موقعیت و سرعت روتور استفاده میکند. این موتور دارای ویژگیهای بازده بالا، حداقل زمان قفل کردن و جابجایی سطح گشتاور، نیاز به فضای کم، ابعاد «فشرده» (compact) و وزن کم است. با این حال دولت برای آنکه سازندهها متضرر نشوند در بخشی از این مصوبه آورد «پلاکگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری که تا زمان ابلاغ مصوبه ثبت سفارش شدهاند، مجاز است.» در روزهای پایانی بهمن ۹۵ این ممنوعیت برداشته شد و ساخت موتورسیکلتهای کاربراتوری مجوز گرفت؛ اما چرخ تولید از ابتدای سال ۹۷ مجددا ایستاد، ولی تنشها بین تولیدکنندگان، پلیس راهور، وزارت صمت و واردکنندگان تمام شدنی نبود. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید موتور سیکلت را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدلها و قیمتها با خرید این وسیله نقلیه به مشکل برخوردهاید، اصلا نگران نباشید.

در این میان بیشترین سهم از کاهش ارزبری در حوزه فولاد و مس بود و بعد از آن صنعت خودرو و موتورسیکلت با 640 میلیون یورو کاهش ارزبری بیشترین سهم را به خود اختصاص داد. از اینرو همواره در تولید انواع دوچرخه ، دوچرخه برقی و موتور برقی پیشتاز بوده و پرچم دار صنعت حمل و نقل پاک در منطقه است. در نتیجه با ممنوعیت تولید این انجینها سرمایههای زیادی در انبارها دپو شد و گردش مالی این بازار کاهش یافت. «کموتاسیون» (commutation) نیز منجر به ایجاد مقدار زیادی نویز RF و الکتریکی میشود. جاروبکها در نهایت مستهلک میشوند و نیاز به جایگزینی دارند و کموتاتور نیز در معرض فرسودگی و تعمیر و نگه داری قرار میگیرد. همچنین در سرعتهای بالاتر، جاروبکها در برقراری تماس با کموتاتور با مشکل مواجه هستند و ممکن است در اثر صاف نبودن سطح کموتاتور ایجاد «جرقه» (spark) کنند که این اتفاق حداکثر سرعت موتور را محدود میکند. اگر می خواهید موتوربرقی قوی تر بخرید ، شرکت معتبر موتورسیکلت های برقی Zero FXS (وزن 293 پوند ، برد 100 مایل ، حداکثر سرعت 85 مایل در ساعت) را با قیمت پایه 10495 دلار بخرید. گروه صنعتی دینودر زمینه دوچرخه ،موتورسیکلت و لوازم موتورسیکلت فعال می باشد و تحت عنوان شرکت دینو موتور قم ثبت گردیده است.

سر و صدای موتورسیکلت های برقی نسبت به موتورسیکلت های بنزینی کمتر است و راحتی را افزایش می دهد و به شما امکان می دهد در مناطقی که موتورهای ICE با صدای بلند مزاحم هستند سوار آنها شوید. موتورهای بنزینی تأثیر منفی قابل توجهی بر محیط زیست دارند. عمر یک موتور DC بدون جاروبک به طور قابل توجهی طولانیتر از یک موتور DC با استفاده از جاروبکها و کموتاتور است. لازم به ذکر است که در تیپ لوکس این خودرو، تلاش شده با خلاقیتی که در طراحی دستگیره، چراغ و جلوپنجره ایجاد شده است، طراحی ظاهری خودرو با تغییرات جذاب و قابل توجهی همراه باشد. پوششهای بیمه موتور هم مانند بیمه اتومبیل است، اما تنها تفاوت آن را میتوان در پوشش خسارت جانی برای راننده مقصر در موتور سیکلت دانست. موتورهای پلهای کنترل شده با رایانه یکی از فرمهای سیستمهای تنظیم موقعیت است، به ویژه وقتی که بخشی از یک سیستم دیجیتال دارای کنترل فرمان بار باشند. موتور DC بدون جاروبک تا حدودی شبیه موتور DC معمولی و از لحاظ شکل بسیار شبیه به موتورهای پلهای است.

یک «موتور الکتریکی مغناطیسی دائم» (permanent magnet motor) همانند موتور DC معمولی است به جز این که سیم پیچی میدان توسط آهنرباهای دائمی جایگزین میشود. همان طور که هر کویل مغناطیس میشود، جهت روتور خود را با جهت میدان مغناطیسی تولید شده توسط سیم پیچ منطبق میکند. در شرایطی که متغیر حس شونده میدان مغناطیسی تولید کند یا آن را از خود عبور دهد سنسورهای اثر هال به خوبی وظیفه خود را انجام میدهند. با توجه به وجود انواع مختلف و متنوع موتور الکتریکی در بازار های ایران، لازم است تا قبل از خرید به شناختی کلی پیرامون آن دست پیدا شود. بررسی قیمت بازار موتورسیکلت و خودرو نشان میدهد، درحالی که طی پنج سال اخیر قیمت خودرو بین ۶ تا ۱۰ برابر افزایش داشته است؛ اما در همین مدت قیمت موتورسیکلت بین ۶ تا ۱۲ برابر افزایش قیمت را تجربه کرده است. «موتور گشتاور» (torque motor) نوع خاصی از موتور القایی است که قادر است تا مدت نامحدود در حالت روتور قفل بدون آسیب بماند. نوع دیگری از موتورهای الکتریکی «موتور پلهای» (stepper motor) نامیده میشود، که در آن یک روتور درونی، شامل آهنرباهای دائمی یا هستهی بزرگ آهنی با «قطبهای برجسته» (salient poles) که توسط دستهای از آهنرباهای خارجی با کنترل الکترونیکی روشن و خاموش میگردند، کنترل میشود.

دیدگاهتان را بنویسید